کرایوتراپی یا سرمادرمانی


کرایوتراپی (Cryotherapy)

سرما درمانی یا کرایوتراپی (Cryotherapy) یک نوع روش درمان است که در آن از دمای انجماد موضعی برای از بین بردن یا بی حسی اعصاب تحریک شده استفاده می شود که در آن بخشی از بدن بیمار یا کل بدن درمعرض سرما و کاهش دما قرار می‌ گیرد. اصطلاح کرایوتراپی از دو واژه یونانی (κρυοο) به معنای سرما و (θεραπεια) به معنای درمانی گرفته شد. هدف از کریوتراپی کاهش سوخت و ساز سلولی، افزایش بقای سلولی، کاهش التهاب، کاهش درد و اسپاسم و انقباض عروق است. این روش نسبتاً ارزان، ایمن و قابل ‌اعتماد است.

کرایوتراپی با استفاده از نیتروژن

 نیتروژن مایع از جمله اصلی ترین مواد مورد استفاده در کرایوتراپی است. این مایع قادر است سرما تا دمای 196- درجه سانتیگراد را ایجاد کند. در این روش نیتروژن به عمق ضایعه نفوذ می کند و بسته به نوع ضایعه چند ثانیه سرما را در جوش و زیگیل به کار خواهد برد تا موجب از بین رفتن این اختلال شود. استفاده ازکرایواسپری، کرایوپروب یا اپلیکاتور با نوک پنبه است.

 در بعضی موارد این کار چند بار تکرار می شود تا زمانیکه عمل انجماد و ذوب شدن کامل شود. این عمل با عنوان «انجماد – ذوب دوبل» شناخته شده است و معمولا برای سرطان پوست و یا زگیل های ویروسی قوی مورد استفاده قرار می گیرد.  

کرایوتراپی با یخ خشک (دی اکسید کربن):

درکرایوتراپی دی اکسید کربن از سیلندری حاوی دی اکسید کربن منجمد با دمای 5/78- استفاده می شود. یخ خشک را باید بطور مستقیم در ضایعه پدید آمده در پوست به کار برد. در حین انجام عمل کرایوتراپی و پس از انجام آن ممکن است بیمار احساس سوزش و درد داشته باشد. ممکن است تورم و قرمزی فوری به وجود بیاید، که می توان آن را با استفاده از یک استروئید موضعی سریعا بعد از انجام عمل انجماد کاهش داد. آسپرین به صورت خوراکی نیز ممکن است بتواند التهاب و ناراحتی را کاهش دهد.

کاربردهای کرایوتراپی

کرایوتراپی برای تسکین درد و التهاب عضله، کاهش وزن، جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر، پیشگیری و درمان سرطان، کاهش اضطراب و افسردگی، بهبود علایم اگزما، کاهش دردهای میگرنی، درمان زگیل های پوستی و زگیل های تناسلی، تقویت سیستم ایمنی، تسکین دردهای عصبی و بی حس کردن تحریکات عصبی، درمان اختلالات رفتاری و اخلاقی، کاهش درد آرتروز، درمان سرطان های کم خطر مانند سرطات پروستات، درمان اگزما یا دراماتیت اتوپیک و درمان ضایعات پوستی کاربرد دارد. 

عوارض جانبی کرایوتراپی

بی حسی، سوزن سوزن شدن، قرمزی، تورم، سوزش و خراش پوست که معمولا موقتی هستند. و درصورتی که بیشتر از 24 ساعت طول کشید باید به پزشک خود مراجعه کرد. برای کرایوتراپی کل بدن و حمام سرد بیشتر از 20 دقیقه نباید طول بکشد. اگر به دیابت مبتلا هستید نباید از کرایوتراپی استفاده کنید. فرد هرگز نباید در طول کرایوتراپی بخوابد و باید اطمینان حاصل شود که مدت زمان جلسه درمانی طولانی تر از بازه زمانی توصیه شده نباشد.

استفاده از کرایو در درمان خال های ملانوسیتیک که ضایعات پیش سرطانی محسوب می شوند، ممنوع است زیرا تغییرات داخل سلولی حاصله، تمایل به بدخیمی این ضایعات را تسریع و تسهیل می نماید. از این روش در درمان ملانوم (نوعی ضایعه سرطانی) یا هر ضایعه رنگی دیگری که می تواند ملانوم باشد، نباید استفاده شود.

مقالات مرتبط
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Telegram

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 8 = 1