مخلوط های گازی IG

گاز IG

گاز IG


از آنجایی که گاز های هالون و کربن دی اکسید تاثیرات مخربی بر روی محیط زیست دارند باید جایگزین بهتری برای این گاز ها پیدا کرد. گاز مناسب برای اطفای حریق گازی است که علاوه بر اینکه بر روی حریق تاثیر مثبت دارد خساراتی برای محیط زیست نداشته باشد. بر این اساس گاز های IG مناسب ترین نوع گاز برای اطفای حریق هستند زیرا هم بی اثر و هم کم خطرند.

این گاز که از مخلوط گازی نیتروژن و آرگون تشکیل شده است برای سلامت انسان و دیگر موجودات بی خطر است. جالب است بدانید که گاز IG یک گاز عایق الکتریکی غیر سمی بی اثر است که فاقد بو می باشد.

گاز IG

چرا گاز IG  مناسب ترین روش برای اطفای حریق است؟

از انجایی که این گاز بی اثر با هیچ گازی واکنش شیمیایی نمی دهد نمی تواند برای سلامت انسان خطر ساز شود. زیرا علاوه بر اینکه از گاز ارگون و نیتروژن تشکیل شده و این دو گاز به طور طبیعی در هوای تنفسی ما وجود دارند تاثیری هم بر روی لایه ی اوزون ندارد. پس می توان نتیجه گرفت که این گاز بی خطر است.

از سیستم اطفای حریق گاز IG برای مهار حریق حاصل از مواد جامد کلاس A مانند پارچه کاغذ و چوب می توان استفاده کرد. همچنین مایعات مشتعل شده ی کلاس B از جمله الکل ها مواد سوختنی و روغن ها را نیز می توان مهار کرد.

دسته بندی انواع حریق

کلاس A

این آتش سوزی از سوختن جامدات و دارای ترکیبات آلی طبیعی یا مصنوعی حاصل می شود که پس از سوختن از خود خاکستر به جای می گذارند.

کلاس B

این آتش سوزی در اثر سوختن مایعات قابل اشتعال یا جامداتی که به راحتی قابلیت مایع شدن دارند (عموما مواد نفتی و روغن های نباتی) پدید می آید.

کلاس C

این آتش سوزی ناشی از گازها یا مایعات یا مخلوطی از آنهاست که به راحتی قابلیت تبدیل شدن به گاز را دارند. مانند گاز مایع و گاز شهری

کلاس E

این آتش سوزی در وسایل الکتریکی و الکترونیکی اتفاق می افتد مانند کابل های تابلو برق یا وسایل برقی و سیستم های کامپیوتری.

پسماند حاصل از مخلوط های گازی IG به چه صورت دفع می شوند ؟

یکی دیگر از دلایلی که ما این روش را برای اطفای حریق پیشنهاد می کنیم این است که این مخلوط های گازی عملا فاقد پسماند می‌باشند. این گاز پس از اینکه حریق را خاموش می کند هیچ پسماندی از خود باقی نمی گذارد و بخشی از اجزای آن به اتمسفر باز می گردد و مانند هوایی که استنشاق می کنیم در اتمسفر بی خطر است. همچنین گاز فاقد ترکیبات سمی است و نمی تواند تاثیر مخرب بر روی محیط زیست داشته باشد.

مزایا و معایب مخلوط های گازی IG؟

از مزایای این سیستم می توان به این نکته اشاره کرد که این گاز به یک باره و به صورت ناگهانی حرارت را افزایش نمی دهد و باعث خسارت نمی شود.

علاوه براین مخلوط های گازی IG با کاهش سطح اکسیژن، مه تولید نمی کنند و این امر سبب می شود که افراد در خطر بتوانند راه خروج را بیابند. این مورد می تواند نکته ی خیلی مهم و مثبتی برای مکان های پر تردد باشد. همچنین این گاز با سیستم و تجهیزاتش می تواند به سرعت به حالت کارکرد اولیه ی خود بازگردد. می توان سیلندر این گاز را در تمامی محل ها نصب و استفاده کرد و نیاز به اتاق سیلندر جداگانه ندارد. مقرون به صرفه بودن آن در نصب و تامین، نسبت به سایر سیستم های گازی از مهم ترین مزایای ان است.

یکی از معایب این گاز این است که اگر فردی بیش از یک دقیقه در معرض این گاز قرار بگیرد احتمال خفگی آن وجود دارد. بدین منظور تخلیه گاز های IG در عملیات های اطفای حریق به وسیله ی شیر های مورد تایید سازمان بین المللی انجام می گیرد.

گاز IG با فشاری حدود 200 الی 300 بار در سیلندرهای تحت فشار نگهداری می شود.

نحوه ی عملکرد این مخلوط های گازی به چه صورت است؟

این گاز به دو صورت حریق را مهار می کند:

روش اول به این صورت است که اکسیژن را با یک گاز دیگر جا به جا میکند و میزان اکسیژن موجود را کاهش می دهد.

در روش دوم باعث ایجاد اثرات فیزیکی می شود و گرما را استخراج می کند.

نحوه ی خرید مخلوط های گازی IG

 کارشناسان شرکت تولیدی و ماشین سازی گاز اردستان پیشرو در زمینه ی تولید و تامین گاز های طبی صنعتی و آزمایشگاهی و مخلوط های گازی کالیبراسیون با بهترین و بالاترین سطح کیفی می توانند شمارا در رابطه با کسب اطلاعاتی از جمله استعلام قیمت و نحوه ی سفارش محصول راهنمایی کنند جهت دریافت اطلاعات با ما تماس بگیرید. کارشناسان ما آماده ی پاسخ گویی به سوالات شما هستند.

مقالات مرتبط

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

42 − = 35