مخلوط های گازی صنعتی

مخلوط گازی صنعتی از ترکیب دو یا چند گاز به وجود می‌آید. این گازها با توجه به نوع ویژگی‌های خود، کاربردهایی چون، لیزر، تنفس، جوشکاری، کالیبراسیون، عکس‌برداری و … در صنایع دارند.

یکی از رایج ترین مخلوط گازهایی که برای جوشکاری استفاده می‌شود، آرگون، CO2 و اکسیژن است. گاز صنعتی آرگون بی اثر است و مانع از فرآیند اکسایش در نقطه‌ی جوش می‌گردد. و همچنین کربن‌دی‌اکسید هم یکی دیگر گازهای بی اثر است که در صنعت جوشکاری استفاده می‌شود.

مخلوط های گازی صنعتی

کاربرد مخلوط گازی صنعتی در صنایع جوشکاری

این مخلوط گاز بیشتر توسط جوشکاران MIG که با فولاد نرم کار می‌کنند استفاده می‌شود. بسته به ضخامت فلز، غلظت CO2 متفاوت خواهد بود. هرچه فلز ضخیم تر باشد، CO2 بیشتری در مخلوط گاز مورد نیاز است. استفاده از گازهای آرگون و کربن‌دی‌اکسید در جوشکاری اثر محافظتی بر نقطه‌ی جوش دارد و موجب افزایش کیفیت جوش می‌گردند، از طرفی استفاده از این گازها از پاشیدن جرقه به اطراف تا حدودی ممانعت می‌کند. این گازها ظاهر خوبی در نقطه‌ی جوش فراهم می‌کنند. مخلوط‌های  Ar/CO2 برای انواع فولاد سازه‌ای، ادوات کشاورزی و ماشین آلات استفاده می‌شود.

در سطوح بالاتر جریان و محتوای CO2، افزایش پاشش ممکن است منجر شود. سطوح پایین‌تر CO2 را می‌توان برای جوش‌کاری قوسی پالسی یا اسپری استفاده کرد، در حالی که سطوح بالاتر از 20 درصد برای جوشکاری قوس کوتاه و محافظ برخی از سیم‌های شاردار استفاده می‌شود. گازهای مختلفی برای انتخاب وجود دارد که هرکدام در زمینه‌های مختلف برتری دارند و در برخی دیگر کوتاهی می‌کنند.

گازهای مخلوط تعادل مفیدی را برای ترکیب نقاط قوت چندین گاز برای ایجاد یک محصول هماهنگ با نتایج برجسته فراهم می‌کنند.

نسبت های رایج گازهای مخلوط برای کاربردهای صنعتی:

ترکیبات آرگون/اکسیژن بیشترین کاربرد را برای انتقال اسپری معمولی و پالسی روی تمیز (کم یا بدون مقیاس یا روغن باقیمانده)، کربن ساده و فولاد ضد زنگ دارند. این ترکیبات، معمولاً 1، 2 یا 5٪ اکسیژن، پایداری قوس خوب و سطوح بسیار پایین پاشش و دود را فراهم می‌کنند. سطوح بالاتر اکسیژن همچنین سیالیت گودال را افزایش می‌دهد که ممکن است جوشکاری خارج از موقعیت را دشوارتر کند. به طور کلی برای جوشکاری فولاد کربن بخش سنگین برای تجهیزات کشاورزی، حمل و نقل نظامی، کشتی‌ها و مجموعه‌های خودرو استفاده می‌شود. این مخلوط‌ها همچنین برای جوشکاری قوس پاشی اجزای فولاد زنگ نزن فریتی و آستنیتی استفاده می‌شوند.

کاربرد برای سیستم های گرمایشی

برخی از انواع مخلوط‌های گازی در ابزار تست سیستم‌های گرمایشی استفاده می‌شود و مخلوطی از هیدروکربن‌ها با گاز هیدروژن یا نیتروژن است.مقدار هر جزء، بر میزان حرارت قابل تولید از سوخت مؤثر است. به همین علت تعیین میزان مصرف انرژی هر یک از انواع دستگاه‌های گرمایشی از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام تجهیزاتی که از گاز طبیعی استفاده می‌کنند، با ترکیبات مختلف گاز طبیعی مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا عملکرد و میزان تولید کلی گرما را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند. این گازهای آزمایشی باید با استانداردهای بین المللی و ملی مطابقت داشته باشند. برای اروپا این استاندارد EN437  است.

مخلوط‌های گازی نیز برای نشت یابی در خطوط انتقال گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مخلوط‌ها از ترکیب گاز هیدروژن یا متان با هوای فشرده تهیه می‌شوند. گاز کالیبراسیون G20 ،G21 ،G30 ،G31 نمونه‌های دیگری از این مخلوط‌های گازی هستند.

مخلوط گازی سوختنی

مخلوط‌های گازی سوختنی از ترکیب هلیوم و هیدروژن تهیه می‌شود و از آن در تست آلایندگی خودرو استفاده می‌کنند. یکی از مخلوط‌های گازی، گاز کالیبراسیون سوختنی هیدروژن در هلیوم یا fuel gas یا میکس فیول نمایده می‌شود که در دستگاه‌های مربوط به تست آلایندگی خودرو بیشترین استفاده را دارد از 40% گاز هیدروژن و 60% گاز هلیوم  تشکیل شده است. (Fuel Gas: 40% Hydrogen in Helium Balance) شیر سیلندر مخلوط گازی fuel به دلیل وجود گاز آتش زا می‌بایست چپ گرد می‌باشد لذا براساس استاندارد ولو DIN1 یا BS4 بر روی سیلندرها تعبیه می‌شود.

منابع:

https://progasesuk.com

https://www.sicgilsol.com

 

مقالات مرتبط

مخلوط گازی صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

27 − 20 =