گاز MAP در بسته بندی

گاز MAP در بسته بندی

بسته بندی مواد غذایی با استفاده از گاز MAP

بسته بندی با گازهای محافظ، محصولات را به صورت تازه حفظ می‌کند، کیفیت محصول را بهبود می بخشد و عمر آن را افزایش دهد. ترکیب گاز میکس مورد استفاده برای بسته بندی محصولات غذایی بستگی به نوع محصول دارد.

برای مثال محتوای گاز اکسیژن بالا به حفظ رنگ قرمز گوشت کمک می‌کند، در حالی که اکسیژن کم باعث کاهش رشد میکرو ارگانیسم ها در نان و سبزی می شود. در حقیقت در بسته بندی مواد غذایی تحت گاز محافظ، هدف این است که از طولانی ترین عمر مفید و بهترین ظاهر مواد غذایی اطمینان حاصل شود.

گاز MAP در بسته بندی

بسته بندی به روش اتمسفر بهبود یافته (MAP) (Modified Atmosphere Packaging) 

تولید کنندگان مواد غذایی همیشه بدنبال راهکاری برای گسترش عمر مفید مواد غذایی، بدون ایجاد تغییر در خواص فیزیکی یا شیمیایی و یا اضافه کردن هرگونه مواد غیر طبیعی به آن بوده اند. بسته بندی به روش اتمسفر اصلاح شده (MAP) راه ایده آل برای رسیدن به این مهم می باشد. استفاده از این گاز یک روش طبیعی است که استفاده از آن به سرعت در حال رشد در سراسر جهان می باشد.

ترکیبات MAP GAS 

گازهای ترکیبی MAP معمولا شامل گازهای جوی عادی، مانند اکسیژن (O2)، نیتروژن (N2) و دی اکسید کربن (CO2) با ترکیب درصدهای مشخص می باشد. همچنین مهار کردن رشد میکروبی مواد غذایی تا حدی با کمک گازهای دیگر همچون آرگون (Ar)، هیدروژن (H2) و نیتروس اکساید (N2O)، صورت می گیرد.

این گاز ها را می توان به صورت خالص یا ترکیبی بر اساس نسبت های خاص، و با توجه به نوع مواد غذایی به کاربرد. به عنوان مثال، CO2 خاصیت ضدقارچ و ضد باکتری دارد و از رشد باکتری جلوگیری می کند، بنابراین از CO2 جهت مهار میکروارگانیسم ها استفاده می شود و بیشترین تاثیر CO2 بر روی موادی که میکروارگانیسم ها و باکتری های بیماری زا، عامل فساد آن ها هستند، می باشد و یا از گاز نیتروژن (N2)  به عنوان گاز بی اثر، جهت جایگزین کردن با اکسیژن در بسته بندی، استفاده می شود تا مانع از اکسیداسیون مواد غذایی شود.

همچنین گاز نیتروژن به علت پایین بودن قابلیت حل شدن در آب، می تواند در جهت جلوگیری از فروپاشی بسته ها (Collapse Package) و یا حفظ حجم داخلی بسته و همچنین زدودن رطوبت از هوای درون بسته ها مورد استفاده قرار گیرد.
از سوی دیگر، میزان استفاده اکسیژن در بسته بندی ها به استثنا گوشت تا حد ممکن باید کم باشد. در بسته بندی گوشت، اکسیژن از تبدیل میوگلوبین گوشت که همان رنگدانه های قرمز گوشت تازه هستند، به فرم اکسیژنه آن یعنی اکسی میوگلوبین که قهوه ای رنگ می باشد، جلوگیری می‌کند تا قرمزی گوشت حفظ شود. همچنین اکسیژن برای بسته بندی میوه و سبزیجات به عنوان عامل تنفس، بسیار ارزشمند می باشد.

اهمیت استفاده از GAS MAP

1-

افزایش فروش بدلیل رشد تقاضا برای محصولات تازه و محصولاتی که بصورت طبیعی حفظ می شوند

2-

افزایش طول عمر مواد غذایی در چرخه توزیع و مصرف به مدت چند روز حتی چند هفته

3-

افزایش طول عمر مواد غذایی بدون استفاده از مواد شیمیایی یا فریز کردن

4-

بهبود راندمان تولید و توزیع مواد غذایی با کاهش هزینه ها

5-

حفظ ظاهر، بافت و مزه مواد غذایی

کاربرد گازهای MAP در مواد غذایی

1-

میوه ها، سالاد و سبزیجات تازه

2-

گوشت و فراورده های گوشتی

3-

غذاهای آماده (فست فود)

4-

ماهی و غذاهای دریایی

5-

شیرینی جات، کیک ها

6-

محصولات لبنی

7-

اسنک ها

8-

خشکبار

(ویدئویی از گاز MAP در بسته بندی)

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 1 = 10