گاز اردستان

معرفی استاندارد NFPA

NFPA بیش از 300 کد و استاندارد اجماع را با هدف حذف مرگ، جراحت، خسارت مالی و اقتصادی ناشی از آتش سوزی، برق و خطرات مرتبط ایجاد و منتشر می‌کند. کدها و استانداردهای NFPA که توسط بیش از 250 کمیته فنی شامل نزدیک به 9000 کرسی اعضای کمیته داوطلب اداره می‌شود، در سراسر جهان پذیرفته شده و استفاده می‌شود.

تاریخچه NFPA :

اگر زمانی را صرف کار با پروتکل‌های ایمنی آتش سوزی می‌کنید، احتمالاً نام NFPA (American National Fire Protection Association )را شنیده‌اید. این یکی از سازمان‌های راهنمای ایمنی آتش‌سوزی در سراسر جهان است.

برای بیش از 125 سال، انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) یک سازمان غیرانتفاعی با بودجه شخصی بوده است. NFPA از سال 1896 به‌عنوان یک سازمان کد آتش‌نشانی بوستون، به رهبر جهانی در حمایت از حذف مرگ، جراحت و خسارات اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی، برق و خطرات مرتبط تبدیل شده است. NFPA به ارائه محصولات، خدمات و اطلاعات به مردم برای ایمن بودن در محل کار و خانه اختصاص دارد.

کدها و استانداردهای آتش سوزی NFPA در طول دهه‌ها :

در سال 1896، NFPA اولین استاندارد خود را با نام NFPA 13، استاندارد برای نصب سیستم‌های اسپرینکلر (سیستم‌های پاشش آب) منتشر کرد. این استاندارد برای استاندارد کردن اندازه لوله‌کشی و فاصله آبپاش‌های مورد استفاده در اماکن تجاری و صنعتی در شعاع 100 مایلی بوستون طراحی شده است.

اندکی بعد، در سال 1897، National Electrical Code® منتشر شد. این کد پیشرو قانون ایمنی زندگی بود که در سال 1913 منتشر شد. از آن زمان، NFPA بیش از 300 کد و استاندارد را در مورد موضوعات مختلف، از جمله ایمنی مواد خطرناک و حفاظت در برابر آتش در تأسیسات نگهداری حیوانات منتشر کرده است.

رونق فناوری خطرات جدیدی را برای هر صنعتی وارد کرده است. امنیت سایبری یک چالش بخصوص پیچیده است، زیرا به سیستم‌های ایمنی و امنیتی نیز گسترش می‌یابد. NFPA 16 کد و استاندارد را برای رسیدگی به امنیت سایبری ایجاد کرده است، از جملهNFPA 72، هشدار آتش ملی و کد سیگنالینگ.

در اینجا برخی از رایج‌ترین کدهای آتش نشانی وجود دارد که باید بدانیم :

 

NFPA (1 – کد آتش

کد NFPA 1 کد آتش فراگیر است – یکی از اساسی‌ترین کدها و همچنین یکی از مهم‌ترین آنها. این کد کلیه نیازهای عمومی در تنظیم کد آتش‌نشانی را پوشش می‌دهد و همچنین به بیش از 130 کد و استاندارد NFPA اضافی اشاره می‌کند که به جزئیات بیشتر در مورد جنبه‌های مختلف می‌پردازد. در اصل، NFPA 1 اساسی ترین – و حیاتی‌ترین اقدامات ایمنی را در مورد حفاظت از آتش نشان می‌دهد.

2) NFPA 70 – Electric Code

یکی از اساسی‌ترین اما حیاتی‌ترین کدهای دیگر NFPA 70 است که به ایمنی الکتریکی می‌پردازد. این کد به جزئیات اقدامات ایمنی حیاتی برای تمام طراحی، نصب و بازرسی برق می‌پردازد. پیروی از این کد در تمام 50 ایالت ضروری است، زیرا دستورالعمل‌های آن به محافظت از افراد و اموال در برابر آتش‌سوزی برق و سایر خطرات کمک می‌کند.

3) NFPA 101 – کد ایمنی زندگی

کد NFPA 101 یکی از شناخته شده‌ترین کدها است: کد ایمنی زندگی. بر اساس خود ساخت و ساز ساختمان، حفاظت از خطرات و دستورالعمل‌های اشغال، راه‌هایی را برای محافظت از مردم در برابر خطرات مختلف و مسائل ایمنی بیان می‌کند. همچنین این تنها سندی است که ایمنی زندگی در سازه‌های جدید و موجود را پوشش می‌دهد و آن را به استاندارد طلا تبدیل می‌کند. می‌توان آن را همراه با سایر قوانین ساختمانی یا به تنهایی مورد استفاده قرار داد.

4) NFPA 13 – استاندارد برای نصب سیستم‌های اسپرینکلر

آبپاش‌ها در بسیاری از ساختمان‌ها به عنوان وسیله ای برای جلوگیری از هرگونه آتش‌سوزی رایج هستند. NFPA Code 13 در مورد طراحی ونصب بهینه سیستم های اسپرینکلر(سیستم‌های پاشش آب )صحبت می کند و در مورد اینکه چه گزینه هایی می توانند در صورت وقوع آتش سوزی به بهترین وجه از تلفات یا تلفات جانی جلوگیری کنند، صحبت می کند.

5) NFPA 25 – استاندارد برای بازرسی، آزمایش، و نگهداری سیستم‌های حفاظت آتش مبتنی بر آب

اگر صاحب یک ساختمان برای کسب و کار خود هستید یا بر آن نظارت دارید، احتمالاً می‌دانید که به آبپاش‌ها نیاز دارید – اما آیا مشخصات نحوه عملکرد آن آبپاش‌ها را می‌دانید؟ نگهداری این سیستم‌ها در شرایط بهینه فرآیند بسیار پیچیده‌ای است و NFPA Code 25 نیازهای بازرسی، آزمایش و نگهداری سیستم‌های حفاظت آتش مبتنی بر آب را بیان می‌کند.

6) NFPA 72 – کد ملی اعلام حریق و سیگنالینگ

از دیدگاه کارمند و کارفرما، یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های هر سیستم حفاظت از آتش و ایمنی جان، سیگنال دهی است. این بخشی از سیستم است که به همه افراد در ساختمان اجازه می‌دهد بدانند که یک وضعیت اضطراری وجود دارد و باید تخلیه شوند. NFPA Code 72 نیازهای در حال تغییر را در مورد تشخیص آتش‌سوزی، سیگنالینگ و نیازهای ارتباطی اضطراری توضیح می‌دهد. این کد همچنین فراتر از ایمنی آتش‌سوزی است و شامل مقررات مربوط به ارتباطات برای شرایط اضطراری آب و هوایی، رویدادهای تروریستی، اضطرارهای بیولوژیکی، شیمیایی و هسته‌ای و غیره است.

7) NFPA 10 – دستورالعمل های آتش نشانی

کپسول‌های آتش‌نشانی اولین خط دفاعی عالی در برابر آتش‌سوزی‌های کوچک و مهار شده هستند – تا زمانی که به درستی کار کنند و تا زمانی که شما کپسول‌های مناسب را داشته باشید. NFPA Code 10 الزامات و دستورالعمل‌هایی را برای کپسول‌های آتش‌نشانی قابل حمل ارائه می‌کند تا اطمینان حاصل شود که در زمانی که شما بیشتر به آن‌ها نیاز دارید کار می‌کنند.

8) NFPA 720 – استاندارد برای نصب تجهیزات تشخیص و هشدار مونوکسید کربن (CO)

تهدیدات آتش‌سوزی ممکن است واضح‌ترین نگرانی در مورد سیستم‌های حفاظت از آتش و ایمنی زندگی باشد – اما مونوکسید کربن می‌تواند به همان اندازه مرگبار باشد در صورت نشت. NFPA Code 720 جزئیات نصب، مکان، عملکرد، آزمایش و موارد دیگر را برای آشکارسازهای مونوکسید کربن و سیستم‌های هشدار را توضیح می‌دهد.

9) NFPA 220 – انواع ساخت و ساز ساختمان

این کد به‌ویژه برای سازندگان مهم است، اما دانستن آن برای مالکان یا مدیران ساختمان نیز خوب است. NFPA 220 انواع مختلف مصالح ساختمانی و قابلیت احتراق یا احتمال آتش گرفتن آنها را شرح می‌دهد. این کد راهنمایی می‌کند که چه اقدامات حفاظتی در برابر آتش ممکن است لازم باشد یا ممکن است بر اساس نوع ساختمان و مواد مورد استفاده متفاوت باشد.

10) NFPA 1600 – استاندارد تداوم، مدیریت اضطراری و بحران

این یکی به جای یک کد یک استاندارد است، اما دانستن آن از اهمیت کمتری برخوردار نیست. NFPA 1600 برای کمک به مردم برای آماده شدن برای هر نوع بلایایی، از بلایای آب و هوایی یا آتش‌سوزی گرفته تا رویدادهای انسانی یا تکنولوژیک اختصاص داده شده است. این کد به‌ویژه برای هر کسی که در مدیریت اضطراری یا تداوم کسب و کار کار می‌کند مهم است. اساساً، این کد چارچوبی را فراهم می‌کند تا کسب‌وکارها بتوانند برنامه‌ای برای اقداماتی که در صورت وقوع فاجعه انجام دهند، ایجاد کنند و به اطمینان از عدم بروز هرج و مرج کمک کند.

Related posts: