کاربرد اکسیژن در پرورش آبزیان


کاربرد گاز اکسیژن در پرورش آبزیان:

گاز اکسیژن در پرورش آبزیان کاربرد زیادی دارد. از مرحله تخمک گذاری تا زمان حمل و نقل محصول نهایی برای فروش، از گاز اکسیژن استفاده می شود. حفظ سطح گاز اکسیژن پایدار در مخزن، متابولیسم ماهی ها را افزایش می دهد، که به نوبه خود تبدیل غذا به توده ماهی را افزایش می دهد.

کابرد اکسیژن در پرورش آبزیان

 بنابراین نرخ تبدیل خوراک (FCR) ماهیان را کاهش می یابد، یعنی هزینه کمتری برای هر کیلوگرم ماهی صرف می شود. در واقع حفظ سطح اکسیژن پایدار در مخازن باعث افزایش تولید می گردد. با افزودن اکسیژن مایع رشد ماهی افزایش پیدا می کند همچنین از گاز اکسیژن برای تولید اُزن، جهت استریل آب استفاده می شود.

به طور معمول با استفاده از یک حلال اکسیژن تحت فشار، در آب ورودی به هر یک از حوضچه ها یا مخازن، سطح اکسیژن را با تزریق اکسیژن به 120 تا 140 درصد از اشباع طبیعی می رسانند. این کار تنفس مورد نیاز آبزیان را تضمین می کند و یک محیط رشد پایدار به وجود می آورد. اکسیژن کاربردهای دیگری نیز دارد. قبل از برداشت ماهی، چه در استخرها و چه در قفس های دریایی، به دلیل شلوغ شدن ماهی در مقدار کمی آب در منطقه برداشت، به دوزهای بیشتری اکسیژن نیاز است. تزریق اکسیژن به محل برداشت ماهی، باعث اطمینان می شود که قبل از پردازش، ماهی ها تحت فشار قرار نگرفته و محصول نهایی بهتری بدست آید.

تصفیه فاضلاب با اکسیژن خالص 1

 

سطح اکسیژن مناسب در آب، سبب افزایش رشد و تکثیر ماهی ها می گردد.

یکی دیگر از کاربردهای گاز اکسیژن در پرورش آبزیان، استفاده از اکسیژن فعال در آکواریوم و صنایع شیالت می توان به حذف کامل گاز آمونیاک، کاهش نیترات آب، قابلیت درمان ماهی، جلوگیری از استرس در ماهی، کریستالی نمودن آب، حذف رنگ و بوی نامطبوع، افزایش رشد و تکثیر ماهی و افزایش اکسیژن آب اشاره کرد.
عمل ضدعفونی کردن با اُزن به صورت پیوسته در استخرها انجام شده و برخالف ضدعفونی کردن با موادی مانند آهک زنده، فرمالین یا سودسوزآور نیازی به تخلیه استخر نبوده و آلودگی محیط به طور مرتب کاهش می یابد. این ماده میکرب ها را از طریق اکسایش و نابودی دیواره ی سلولی آن ها نابود می کند. نابودی میکروارگانیسم های بیماریزا نظیر اسپور باکتریها، کیست ها و ویروس ها بدون نیاز به زمان طولانی از امتیازهای اُزن است.

کاربرد گاز اکسیژن صنعتی درمانی

 

گاز ازن برای تصفیه آب استخرهای پرورش آبزیان استفاده می شود.

این ماده باعث گندزدایی و اکسایش آلاینده های موجود در آب می شود. ازن باعث نابودی انواع آلودگی های میکروبی از جمله باکتریها، ویروسها و حتی قارچها، انگلها و تخم انگلها و پروتوزوئا می شود. این عمل باعث کنترل بیماریها شده و اهمیت فراوانی در استخرهای پرورش ماهی دارد، زیرا سبب جلوگیری از انتقال بیماری به مزرعه می گردد. همچنین استفاده از ازن موجب افزایش رشد ماهی و کاهش استفاده از داروها و آنتی بیوتیک ها در آبزی پروری می شود.

ازن همچنین میتواند مقدار اکسیژن حل شده در آب را افزایش دهد و در مقایسه با کلر که برای حیات ماهی مشکل آفرین است خطری ایجاد نمی‌کند. کاربرد مهم ازن تصفیه کننده و بهبود دهنده کیفیت آب در پرورش آبزیان است. ازن به منظور غیرفعال سازی عوامل بیماری زا برای ماهی، اکسید کردن پسماند ارگانیک (شامل رنگ) و نیتریت، به آب های سیستم پرورش ماهی افزوده می شود.
ازن باعث سلامت موجودات، رفع بوی بد نگهداری آبزیان و دوزیستان و خزندگان و غیره، شفاف و کریستالی شدن آب آکواریوم ها، رفع ترکیبات سمی مانند آمونیاک و ترکیبات نیتروژن دار، رفع استرس در آبزیان و حیوانات، کمک به تکثیر و زادآوری حیوانات و آبزیان، نابود سازی کلیه عوامل بیماری زا مانند میکروبها و ویروسها و باکتریها و موارد دیگر مفید می گردد.

کاربرد اکسیژن در پرورش آبزیان 1

 

خرید سیلندر | کپسول اکسیژن و قیمت گاز اکسیژن :

گاز اکسیژن با گرید 3 تا 4 در سیلندرهایی با فشار و حجم دلخواه قابل عرضه است. جهت تهیه و خرید سیلندر، خرید گاز اکسیژن با خلوص و کیفیت بالا به صورت جزئی و کلی و همچنین تامین اکسیژن مایع، تهیه انواع تجهیزات، لوازم وابسته به آن (سیلندر اکسیژن، پالت گاز اکسیژن و …) و دریافت قیمت سیلندر اکسیژن با واحد بازرگانی شرکت گاز اردستان به شماره 03133863330 تماس حاصل فرمایید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 5 = 1