گازهای طبی در بیمارستان‌ها

گازهاي طبي بيمارستان ها

گازهای پزشکی شامل انواعی از گازها هستند که در بیمارستان‌ها به کار می‌روند. اکسیژن یکی از چندین گاز طبی می‌باشد که در بیمارستان کاربرد دارد و برای تنفس و بالا بردن سطح اکسیژن خون یا اصطلاح پزشکی (Arterial Oxygen Saturation) یا به اختصار  SpO2 مصرف می‌شود.

گازهاي طبي بيمارستان ها

گازهای دیگری که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود: گاز کربن‌دی‌اکسید برای کربوکسی تراپی، گاز هلیوم برای دستگاه های لیزر و هلیوم مایع برای دستگاه هایMRI، گاز نیتروس‌اکساید برای بیهوشی و کاهش درد، گاز آرگون به علت اینکه یک گاز نجیب و بی‌بو و غیرقابل اشتعال هستش که در جراحی‌ها و عملیات پزشکی استفاده می‌شود که در ادامه به طور کلی به آنها می‌پردازیم.

گاز اکسیژن O2  

گاز اکسیژن یکی از عناصر حیاتی در بیمارستان‌ها می‌باشد استفاده از این گاز برای تأمین نیاز بیماران به اکسیژن جهت تسهیل تنفس و درمان بسیار حیاتی است. در بیمارستان‌ها اکسیژن به دو شکل مایع و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تأمین گاز اکسیژن از پالت های گازی (باندل) استفاده می‌گردد. پالت در بخش‌های مختلف بیمارستان قرار می‌گیرند و به بیماران برای تسهیل تنفس ارائه می‌گردد.

اکسیژن مایع به عنوان یک فرآورده فناورانه مهم به بیمارستان‌ها امکان می‌دهد تا با بهره‌گیری از مزایا و قابلت‌های این فرآورده به بهترین نحو ممکن در ارائه خدمات درمانی بپردازد. اکسیژن مایع در مخازن کرایوژنیک نگهداری می‌شود. در بیمارستان‌های تازه ساخت از مخازن کرایوژنیک جدیدا استفاده می‌شود که از لحاظ ایمنی و کاربردی خیلی راحت‌تر از سیلندرهای تحت فشار هست.

مایع اکسیژن از مخازن کرایوژنیک با یک ویپرازوزر به گاز تبدیل شده و داخل ساختمان بیمارستان که از قبل لوله کشی یا پایپینگ که توسط رگلاتور فشار دبی و جریان خروجی آن تنظیم شده وارد می‌شود و در تمام ساختمان بیمارستان انشعاب پیدا می‌کند و در آخر توسط یک مانومتر سانترال که بالای هر تخت بیمار تعبیه شده قابل استفاده و تنظیم جریات فلو (Fllow) برای بیمار می‌گردد.

از دیگر کاربردهای اکسیژن در مصارف پزشکی برای گاز انتونکس هستش که برای بیهوشی و کاهش درد بیماران استفاده می‌شود که از ترکیب50% اکسیژن و50% گاز نیتروس اکساید به دست میاد و برای بخش جراحی به خصوص زنان و زایمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 گاز CO2:

کربن‌دی‌اکسید (CO2) نوعی گاز بی‌رنگ و بدون بو است که مصارف زیادی در پزشکی  و بیمارستان‌ها دارد از جمله برای لاپراسکوپی برای جایگزینی کربن‌دی‌اکسید به جای اکسیژن در معده است.

کاربرد گاز دي‌اکسيدکربن در بيمارستان‌ها و مراکز درمان به منظور افزايش سايز و تثبيت حفره‌هاي بدن براي بهتر ديدن بافت‌ها و به حداقل رسيدن آسيب‌هاي بافتي در عمل‌هاي جراحي بسته (لاکروسکوپي، آندوسکوپي و آرتروزکوپي) و به منظور افزايش سرعت تنفس و کمک به جلوگيري از نگه داشتن تنفس و اسپاسم نايژه‌ها) برونشيت) در طول فرايندهاي مختلف است. همچنين براي افزايش ميزان تنفس براي جلوگيري از انسدادهاي مزمن تنفسي و افزايش سرعت جريان خون در مغز در حين انجام برخي از عمل‌هاي جراحي و در تحقيقات پزشکي و فيزيولوژي پر کاربرد است.

 گاز نیتروژن:

گاز نیتروژن یک گاز خنثی بی‌رنگ و بی‌بو هستش که در مصارف پزشکی کاربردی زیادی دارد از جمله می‌توان به خنک‌سازی دستگاه MRI  اشاره کرد، از نیتروژن مایع برای نگهداری نمونه‌ها،  بافت‌ها و برای انجمادسازی و انجام پروژه جدید سرمازیستی یا (CRYONICS) استفاده می‌شود.

 گاز نيتروز يا نيتروس اکسايد طبي:

نيتروز اکسايد به گاز خنده و يا گاز بيهوشي معروف است. نيتروز اکسايد گازي فشرده بي‌رنگ با بويي شيرين ملايم و اکسيدکننده و بسيار سرد است و در معرض مواد آتش‌زا ممکن است باعث آتش‌سوزي شود. اين گاز به‌عنوان يک ترکيب بي‌حس کننده در اتاق عمل، جراحي دندان و دامپزشکي‌ها استفاده مي‌شود. يکي از پر سابقه‌ترين کاربردهاي گاز  نیترواکسیاید یا N2O  در پزشکي در زايمان طبيعي است. در اين جا معمولا از ترکيب گاز انتونوکس استفاده مي‌شود چرا که مادر نبايد در حين زايمان کاملا بيهوش شود. استفاده از اين گاز شايد به کلي درد زايمان را از بين نبرد اما اگر به موقع و درست قبل از شروع هر انقباض رحمي به صورت درست و عميق از آن تنفس کنيد دردتان را به طور چشمگيري کاهش خواهد داد. لازم به ذکر است که استفاده درست از آن در هنگام زايمان امري ضروري است چرا که اگر درست و به موقع تنفس نشود ممکن است تأثير مورد نظر را نداشته باشد يا حتي منجر به افزايش زمان زايمان شود. مکانيسم جذب N2O در بدن انسان و خطرات ناشي در تماس طولاني گاز N2O بيشترين حلاليت در پلاسما دارد و به جاي اکسيژن حمل مي‌شود و سپس در سلول‌هاي مغزي جايگزين شده و تجمع مي‌يابد. عوارض تماس‌هاي مکرر و طولاني اين گاز شامل: آسيب به اعضاي تناسلي زنان و مردان- سقط مکرر جنين- اختلالات عصبي و اعتياد- خون و ايمني- نارسايي کليوي و کبدي- ناهنجاري‌هاي مادرزادي و سرطان زائي است.

هلیوم

آهن رباهای ابررسانا مورد استفاده در دستگاه MRI بالاترین میزان بازدهی رابه منظور تهیه تصاویر با کیفیت مطلوب‌تر در دمای 260-درجه سانتی گراد دارند، هلیوم مایع با دمای نزدیک به 269 -درجه سانتی‌گراد، بهترین گزینه برای فرآیند خنک‌سازی ابررساناهای دستگاهMRI می‌باشد.

 گاز آرگون:

گاز آرگون هم یک گاز در دسترس و با خاصیت خنثی بودن و بی اثر بودن آن یک گاز پرکاربرد در بیمارستان‌ها هستش که برای خنک سازی دستگاه‌های پرتودرمانی، کالیبراسیون دستگاه پالس اکسیمتری و همچنین برای نگهداری و محافظت از نمونه‌های حساس به اکسیژن که اغلب برای جلوگیری از فساد آن نمونه از تزریق گاز آرگون بهره می‌برند.

بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها به دلیل کار خیلی حساس و دقیق باید از گازهای با خلوص بالا (آزمایشگاهی و طبی) استفاده کنند درگازهای مورد استفاده در پزشکی باید به بازرسی سیلندر، تست هیدرواستاتیک، سلامت بدنه، رنگ سیلندر و کیفیت گاز توجه زیادی کرد.

چک لیست بیمارستان فهرستی می‌باشد، موارد مختلفی که  باید در یک بیمارستان چک شود که اطمینان حاصل شود تمامی فعالیت‌ها و عملیات به درستی انجام می‌شوند، بهداشت و ایمنی بیماران حفظ شوند این چک لیست می‌تواند توسط تیم‌های مدیریت بیمارستان، پرستاران، پزشکان برای اجرای مراقبت موثر و ایمن استفاده می‌گردد.

 

شرکت گاز اردستان تامین و تولیدکننده گازهای طبی مناسب بیمارستان‌ها می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 03133863330 تماس بگیرید.

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

96 − = 95