نیتروژن مایع از تقطیر جز به جز هوا تولید می شود. تقطیر جز به جز، یکی از انواع تقطیر می باشد. نیتروژن مایع بی رنگ، بی بو، بی مزه و بیشتر شبیه آب در حال جوشیدن می باشد. نیتروژن مایع یک سیال سرما زاست که باعث سرمازدگی یا یخ زدگی بافت های زنده می شوند. از نیتروژن مایع در فرآیندهای برودتی و سرمازایی استفاده می شود. همچنین نیتروژن مایع اغلب با مخفف عبارت “LN” یا “LiN” یا “LN2” نامیده می‌شود و دارای شماره سازمان ملل در سال ۱۹۷۷ است. اگر نیتروژن مایع را در یک محفظه ی خلاء که به وسیله ی پمپ، پمپاژ می شود؛ قرار دهیم دمای نیتروژن مایع به آسانی به 63 درجه ی سانتیگراد که نقطه انجماد آن است، کاهش می یابد. فلاسک های نیتروژن مایع که جنس مرغوبی دارند، معمولا عمری ده ساله دارند.

فلاسک نیتروژن (ازت) مایع

فلاسک های نیتروژن مایع به مخازنی گفته می شود که برای حمل و ذخیره سازی نیتروژن مایع در دمای -196 درجه سانتی گراد تولید و استفاده می شوند. بین دو جداره ی این فلاسک از خلاء پر شده است تا از تبادل دمای گاز مایع با محیط بیرون و همچنین از تبدیل ازت مایع به گاز جلوگیری شود. این فلاسک ها همچنین برای نگهداری و حمل اکسیژن مایع، آرگون مایع و هلیوم مایع استفاده می شوند. این مخازن از دیواره های آلومینیومی و دوجداره با عیار بالا ساخته شده اند.

اجزا فلاسک نیتروژن مایع

آلومینیوم با هدایت حرارت پایینی که دارد باعث محافظت از دمای پایین مایع می شود و همچنین در برابر خوردگی مقاوم باشند. در داخل فلاسک های مایع قاشقک هایی از جنس استیل نیز موجود می باشد که این قاشقک ها برای قرار دادن نمونه های آزمایشگاهی یا مواردی که لازم است در داخل فلاسک ازت مایع برای مدت زمان مشخص نگهداری می شود. فلاسک های نیتروژن مایع باید در مقابل ضربه یا هرگونه آسیب دیدگی، حرارت، نور خورشید و وارونگی محافظت شوند. مخزن یا فلاسک نیتروژن مایع دارای انواع مختلفی می باشد که هریک از آن‌ها در صنایع مختلفی کاربرد دارند. بنابراین پیش از خرید باید دقیقا مشخص کنید که برای چه کاربردی قصد خرید دارید.

اجزا فلاسک نیتروژن مایع

اجزا فلاسک نیتروژن مایع

به طور معمول در مصارف پزشکی از مخازن بسیار کم‌حجم استفاده می‌شود. زیرا که تماس پوست با نیتروژن مایع می‌تواند باعث بروز سوختگی‌های شدید شود. بنابراین اگر برای مصارف درمانی از این مایع استفاده می‌شود، باید این کار را با احتیاط زیاد انجام داد. بسیاری از پزشکان  مخازن 6 یا 10 لیتری را خریداری می کنند تا نیازی به شارژ مداوم دستگاه‌های مرتبط نداشته باشند ولی در مصارف صنعتی از مخازنی با حجم‌های زیاد تا سقف 300 لیتر استفاده می کنند.

کاربردهای فلاسک نیتروژن مایع

1-

استفاده از فِلاسک نیتروژن مایع در امور آزمایشگاهی برای نگهداری گازهای مایع و انجام آزمایشات خاص

2-

استفاده از فِلاسک نیتروژن مایع در صنایع دامپروری برای نگهداری اسپرم و ایجاد لقاح مصنوعی

3-

استفاده از فِلاسک نیتروژن مایع در صنایع برای شوک سرد دادن به انواع فلزات

4-

استفاده از فِلاسک نیتروژن مایع در کارخانجات روغن در خط تولید روغن

5-

استفاده از فِلاسک نیتروژن مایع در امور پزشکی از قبیل پوست و زیبایی

6-

استفاده از فِلاسک نیتروژن مایع در پرورش ماهی برای انتقال آبزیان

7-

استفاده از فلاسک نیتروژن مایع در پرورش گل و گیاهان زینتی و…

نکات مهم در رابطه با استفاده از فلاسک نیتروژن مایع

قطر دهانه مخزن نیز می‌تواند اندازه های متفاوتی داشته باشد. این قطرها میزان خروجی مخزن را تعیین می کنند. با توجه به نوع کاربردی که نیاز دارید می بایست قطر مناسب را انتخاب کنید. قطر بزرگتر باعث خروج بیشتر گاز مایع در نتیجه زودتر خالی شدن آن می شود. این موضوع باعث می‌شود که شما زودتر از نیاز مخزن خود را شارژ کنید.

البته اگر برای نگهداری یک ماده خاص از این فلاسک استفاده می‌کنید، بهتر است از فلاسک هایی با قطرهای دهانه خیلی کوچک استفاده کنید که تخلیه نیتروژن مایع آن‌ ها در زمانی بسیار طولانی رخ می‌ دهد. نگهداری مایعات دیگر در مخزن های نیتروژن مایع معمولا نیاز به تجهیزات اضافه‌ تری دارد. در نتیجه هنگام خرید این فلاسک ها به نوع سفارش خود دقت کافی را به خرج دهید.

مقالات مرتبط

فلاسک میعانات گازیگاز مایع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

− 4 = 4