گاز SF6 و جراحی چشم

گاز sf6 و جراحی چشم

گاز Sf6 که با نام های گاز هگزا فلوراید گوگرد یا گوگرد هگزا فلوئورید در صنعت شناخته می شود، گازی بی بو بی رنگ و غیر قابل اشتعال است. گاز Sf6 از شش اتم فلوئور که به یک اتم گوگرد در مرکز پیوسته اند تشکیل شده است .گاز Sf6 یک گاز غیرقطبی می باشد که به سختی در آب حل می شود و دارای وزن مولکولی 146.06 می باشد و تقریبا 5 برابر سنگین تر از هوا است و معمولا به صورت گاز فشرده مایع شده جابجا می شود. گاز Sf6 بعنوان یک عامل مهم و حیاتی در جذب الکترون های آزاد و ایجاد محیطی عایق بسیار پرکاربرد می باشد و همچنین در پزشکی کاربرد بسیاری دارد.

گاز sf6 و جراحی چشم

تاریخچه گاز SF6

تولید صنعتی گاز Sf6 اولین بار در سال 1953 در ایالات متحده آمریکا آغاز شد. معرفی گاز Sf6 جایگزینی برای روغن های آتشگیر در بسیاری از کاربردهای شهری بود. تقریباً در همان زمان مطالعات علمی برای معرفی کاربردهای متنوع این گاز نیز انجام گرفتند.

گاز SF6 و پزشکی:

شبکیه یک لایه بافت حساس به نور است که سطح داخلی پشت چشم را می پوشاند. بافت متابولیک برای حمایت از شبکیه کره چشم کار می کند. با این حال، این بافت می تواند از بین برود و منجر به سوراخ ماکولا یا جدا شدن شبکیه شود. هر یک از این شرایط می تواند منجر به اختلال بینایی یا اختلال در بینایی شود. خوشبختانه ترمیم می تواند با یک روش به نام ویترکتومی انجام شود. در ادامه به شناخت روش ویترکتومی خواهیم پرداخت.

ویترکتومی:

در طول ویترکتومی، یک چشم پزشک، مایع زجاجیه، یک ماده شفاف ژل مانند که در پشت عنبیه قرار دارد را از بین می برد. با انجام این کار، آنها به پشت چشم دسترسی پیدا می کنند، جایی که ممکن است شبکیه آسیب دیده را ترمیم کنند. این را می توان با تزریق مقدار کمی گاز SF6 به چشم، به منظور حفظ فشار مورد نیاز برای حفظ شبکیه در جای خود و التیام کافی، به دست آورد. به دلیل چگالی بالای گاز SF6 بدن به مدت 3-4 هفته قادر به جذب آن نیست. در مقایسه، هوا فقط 1-3 هفته طول می کشد، که به چشم زمان کافی برای ترمیم نمی دهد.

خطرات گاز SF6

این گاز یکی از گازهای گلخانه ای محسوب می شود و تاثیر گلخانه ای آن نیز به شدت زیاد است. قابلیت گرمایش زمین توسط این گاز 23 هزار برابر گاز کربن دی اکسید است. گازیست غیر قابل اشتعال در صورتی که در سیلندر و تحت فشار باشد در صورت افزایش دما و قرار گرفتن در معرض شعله منجر به انفجار می گرد. همچنین در صورت تماس پوست با گاز Sf6 فرد دچار سوختگی می شود و در صورت افزایش غلظت سبب خفگی فرد و در نهایت موجب مرگ می شود.

مقالات مرتبط

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

88 − 87 =