کاربرد نیتروژن در لاستیک خودرو

کاربرد نیتروژن در لاستیک خودرو

نیتروژن از اجزای تشکیل دهنده‌ی هوا است و کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد. یکی از کاربردهای گاز نیتروژن، استفاده به عنوان گاز جایگزین هوای فشرده درون لاستیک خودرو ها در صنعت حمل و نقل می­‌باشد.
کاربرد نیتروژن در لاستیک خودرو

استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

لاستیک خودرو معمولا از هوا پر می شود که دارای 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و 1% آن شامل گازهای آرگون، ازن و مقداری رطوبت می باشد.

حذف رطوبت

استفاه از نیتروژن به جای هوا به دلیل حذف اکسیژن و رطوبت، باعث کاهش اثر خورندگی سیم‌های فولادی داخل لاستیک می‌شود. با کاهش میزان رسیدن رطوبت به سیم‌های فولادی لاستیک‌ها، از اکسید شدن سیم‌های فولادی درون لاستیک و تخریب آن جلوگیری کرده و عمر لاستیک را افزایش داده و عملکرد خودرو نیز بهبود می‌یابد.

نرم شدن لاستیک

استفاده از نیتروژن باعث نرم شدن لاستیک می‌شود، بنابراین جلوبندی خودرو استهلاک کمتری خواهد داشت و این امر باعث سالم ماندن اتاق خودرو و چرخ‏‌ها می‏‌شود. خشک بودن و کوبیدن رینگ اسپرت خودروها به طور کامل برطرف می‌شود و در نتیجه عمر جلوبندی خودرو افزایش پیدا کرده و آسیب دیدگی لاستیک‌ها کمتر می‌شود. عملکرد ترمز خودرو به دلیل نرمی لاستیک‌ها، بهبود می‌یابد و به دلیل کاهش وزن لاستیک‌‏ها، شتاب و سرعت خودرو نیز بهتر می‌شود.

ایمنی

به دلیل اینکه نیتروژن در فرآیند احتراق به همراه اکسیژن مصرف نمی‌شود، نسبت به هوا ایمن‌تر است.

تنظیم باد دائمی

مولکول‏‌های اکسیژن، نسبت به مولکول‌های نیتروژن جرم مولکولی بیشتری دارند بنابراین انتقال و فرار مولکول‌های بزرگ‏تر نیتروژن از تایر و کاهش فشار باد لاستیک و خطرهای ناشی از آن کمتر شده و  به‌طور کلی باعث ثابت ماندن فشار لاستیک‌ها و سرد بودن آن‌ها در طول سال و امنیت بیشتر خودرو می‌شود. همچنین میزان تغییرات فشار با دما در نیتروژن کمتر از هوا است زیرا هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت بوده که میزان فشار رطوبت آن تحت تأثیر دما، بیشتر تغییر می‏ کند.

کاهش مصرف سوخت

وزن مولکولی هوا تقریباً 2 برابر نیتروژن بوده و استفاده از آن موجب کاهش تقریبی 4% وزن هوای پرشده در لاستیک‌ها می‏‌شود. سبک‌تر بودن نیتروژن در که وزن باد لاستیک‌ها تأثیر دارد سبب کاهش مصرف سوخت می‌شود. ضمناً در برابر گرما مقاوم‌تر می‌شود.

افزایش دوام لاستیک‌ها

نیتروژن نسبت به هوا، دیرتر گرم می‌شود و انتقال حرارت کمتری نسبت به اکسیژن دارد که در واقع با پر کردن لاستیک‌ها با گاز نیتروژن، ترکیدگی لاستیک در روزهای گرم تابستان بر اثر افزایش دما و انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد. به‌خصوص برای خودروهای مسابقه‌ای و یا خودروهایی که کاربرد آن‌ها در شرایط طولانی و سخت است.

مشکلات استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک‌ها

  • هزینه‌ی بالای آن نسبت به هوای معمولی
  • صرف هزینه و زمان زیاد جهت تخلیه گاز داخل لاستیک‌ها قبل از تزریق نیتروژن درون لاستیک
مقالات مرتبط
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Telegram

مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

45 + = 51