نیتروژن یا ازت مایع

نیتروژن یا ازت مایع

نیتروژن یا ازت یکی از عنصرهای شیمیایی با علامت اختصاری N2، عدد اتمی ۷، وزن اتمی آن 14، دمای ذوب آن 86/209- درجه سلسیوس و نقطه جوش آن 8/195- درجه سلسیوس وبه صورت گاز، غیرفلز، دواتمی، بی‌اثر، بی‌رنگ، بی‌مزه و بی‌بو می‌باشد که 78% جو زمین را در برگرفته است و عنصر اصلی در بافت‌های زنده می‌باشد.

فروش گاز نیتروژن:

شرکت گاز اردستان، ارائه دهنده ی گاز نیتروژن با خلوص5 و 5.5 و 6 در مخازن استاندارد و سیلندرهای 10، 20، 40 ، 50 لیتری و همچنین قیمت مناسب می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت گاز نیتروژن با واحد بازرگانی شرکت گاز اردستان تماس حاصل فرمایید. 

نیتروژن یا ازت مایع

مشخصات فیزیکی و شیمیایی گاز نیتروژن:

نیتروژن یا ازت فراوان ترین عنصر در اتمسفر زمین است و برای حیات بسیار حائز اهمیت است. نیتروژن ترکیبات مهمی مانند آمونیاک، اسید نیتریک و سیانیدها را شکل می‌دهد. نیتروژن یک عنصر اصلی برای ساخت DNA است که اساس ژنتیک ما را تشکیل می دهد و این عنصر برای رشد گیاه ضروری است. کمبود ازت باعث کاهش رشد گیاهان و منجر به بازدهی کمتر محصولات خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است ازت فراوان نیز می تواند برای گیاهان سمی باشد و به محیط زیست آسیب رساند.

طرز تهیه ی گاز نیتروژن:

گاز نیتروژن، نوعی گاز صنعتی است که از طریق تقطیر جزء به جزء هوای مایع به تولید می‌ رسد و مهم ترین روش تولید نیتروژن، جداسازی هوا است. يكی از عناصر موجود در پروتئين ها و اسيدهای نوكليك در سلول های ميكروبی، حيوانی و گياهی است. گاز نيتروژن فراوان ترين گاز موجود در هواي تنفسی ما می باشد ولی این گاز در اغلب موجودات به علت پايداري زياد مولكول N2 قابل استفاده نيست مگر اينكه آمونياك تبديل شود.  نیتروژن از منابع مختلفی مانند تثبیت صنعتی، تثبیت اتمسفری، تثبیت بیولوژیکی و منابع آلی قابل استفاده است.

نیتروژن خالص سازی شده ثانویه با خلوص بالا تولید می شود و نیتروژن تولید شده به روش جذب نوسان فشار، دارای دامنه خلوص های معمولی تا بالا است و در روش غشایی خلوص نیتروژن تولید شده بسیار پایین تر است. فرآیند جذبی تحت فشار و جذبی غشایی، فناوری است که نیتروژن را از هوا جدا می کنند و علاوه بر این، نیتروژن تجاری معمولا محصول فرعی تغلیظ اکسیژن است که به هنگام فرآوری هوا جهت تهیه فولاد تولید می‌شود.

گرید و خلوص گاز نیتروژن :

گازها دارای خواص مختلفی با خلوص متفاوت بوده و به ‌همین جهت در صنایع و کاربردهای مختلف از گریدهای متفاوتی استفاده می‌گردد.

گرید: میزان خلوص گازهای خالص را مشخص نموده و هر چه گاز دارای گرید بالاتری باشد، خلوص بالاتری را نیز داراست.  گرید و ناخاصی گازها در جدول زیر آورده شده است:

گرید

ناخالصی

درجه خلوص

5

10

 99.9999%

5.5

5

99.9995%

6

1

99.9999%

تاریخچه گاز نیتروژن:

نیتروژن که لاتین آن nitrum و یونانی آن nitron به معنی جوش شیرین محلی، شکل دادن و ژن یا عامل می‌باشد، توسط شخصی به نام دنیل رادرفورد که آن را هوای مهلک نامید، در سال 1772 کشف شد. گاز نیتروژن توسط فیزیکدان اسکاتلندی به نام دنیل رادرفورد در سال 1772 کشف شد و آن را هوای مهلک نام نهادند. وی نتوانست آن را به عنوان ماده ی شیمیایی مستقل شناسایی کند و فقط توانست آن را از کربن دی اکسید متفاوت اعلام کند. همچنین رادرفورد بود که متوجه شد جزئی در هوا وجود دارد که مانع از احتراق است. در همان زمان، نیتروژن توسط کاوندیش مطالعه و بررسی شد و آن را هوای سوخته نامیدند.

گاز نیتروژن به‌ قدری بی‌اثر بود که لاوازیه آن را ازت که به معنی بدون زندگی یا بی جان است، نام نهاد. این گاز، همان ماده‌ای بود که حیوانات بر اثر استنشاق آن خفه می‌شدند و همچنین موجب خاموش شدن آتش بود. واژه ازت به کلمه فرانسوی نیتروژن تبدیل شد و همچنان در بسیاری از زبان‌های دنیا به جای نیتروژن استفاده می‌شود. ترکیبات نیتروژن در قرون وسطی شناخته شده بود و شیمی‌ دان‌ ها آزمایشات متعددی را با ترکیبات نیتروژن انجام دادند و کیمیا گران اسید نیتریک را به عنوان بازدم آب می شناختند. ترکیب نیتریک و اسید هیدروکلریک که به عنوان تیزاب سلطانی شناخته شده بود، برای آب کردن طلا مشهور بود.

نکات ایمنی:

کودهای نیتراتی شسته شده منبع اصلی آلودگی رودها و آب های زیر زمینی هستند. سیانو حاوی ترکیباتی است که بی نهایت سمی بوده و برای حیوانات و همه پستانداران کشنده است. نیتروژن مایع باید در ظرفی که به طور کامل از هوای محیط ایزوله است، نگهداری شود. که ظرف‌های بکار رفته در این منظور، تانک ازت است. از تانک ازت در مراکز تحقیقاتی، سرم سازی، مراکز ناباروری، داروسازی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، درمانگاه‌ها و … استفاده می‌ شود.

خطرات گاز نیتروژن:

به دلیل بی بو و بی رنگ بودن نیتروژن مایع، تشخیص این موقعیت بسیار دشوار است. به همین دلیل است که حین کار با LN2، و در غلظت های بالا امکان خفگی وجود دارد و نباید آن را تنفس کرد. کار با نیتروژن مایع خطرات فیزیکی و فیزیولوژیکی بسیاری را به همراه دارد. سوختگی ناشی از گاز و مایع نیتروژن بسیار دردناک و شدید بوده که به نام «سوختگی سرد» مشهور است. در صورت تماس نیتروژن با پوست هرگز موضع آسیب دیده را مالش  و ماساژ نداده و گرم نکنید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

کاربرد گاز نیتروژن :

1-

استفاده از گاز نیتروژن در صنایع نفت و شستشوی خطوط نفت و گاز در طول عملیات تعمیرات اساسی

2-

استفاده از گاز نیتروژن در هنگام ساخت قطعات الکترونیک مانند ترانزیستور ،دیود و مدار یکپارچه

3-

استفاده از گاز نیتروژن در بیولوژی برای نگهداری پایدار از نمونه های زیستی کاربرد

4-

استفاده از گاز نیتروژن برای نگهداری اجساد و سلول های تناسلی (اسپرم و تخم مرغ)

5-

استفاده از گاز نیتروژن در صنایع الکترونیک برای خنثی سازی راکتورهای اپیتکسی

6-

استفاده از گاز نیتروژن برای منجمد کردن غذا ، حمل و نقل آن  و ماده خنک کننده

7-

استفاده از گاز نیتروژن در مخزن های بزرگ برای نگهداری مایعات قابل انفجار

8-

استفاده از گاز نیتروژن جهت شارژ تایر های خودروهای مسابقه سرعت

9-

استفاده از گاز نیتروژن برای تولید کود و مواد تقویتی و اسید نیتریک

10-

استفاده از گاز نیتروژن برای  اکسید کننده در مایع سوخت راکت ها

11-

استفاده از گاز نیتروژن برای ساخت آمونیاک از طریق فرایند هابر

12-

استفاده از گاز نیتروژن برای ساخت فلزات ضدرنگ

13-

استفاده از گاز نیتروژن به عنوان پرکننده بی اثر

14-

استفاده از گاز نیتروژن در صنعت

خرید سیلندر | کپسول نیتروژن و قیمت گاز نیتروژن:

گاز نیتروژن در گریدهای 4 تا 6 در سیلندرهایی با فشار و حجم دلخواه قابل عرضه است.

جهت تهیه و خرید سیلندر گاز نیتروژن با خلوص و کیفیت بالا به صورت جزئی و کلی و همچنین تامین نیتروژن مایع، تهیه انواع تجهیزات، لوازم وابسته به آن (سیلندر نیتروژن، پالت گاز نیتروژن و …) و دریافت قیمت سیلندر نیتروژن با واحد بازرگانی شرکت گاز اردستان به شماره 03133863330 تماس حاصل فرمایید.

گاز های خالصنیتروژن یا ازت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

58 − 55 =